Velkommen som gjest i forumet  ·  Logg inn  ·  Registrer deg  ·  Medlemsliste

Brukernavn Husk meg?
Passord   glemt passordet?

Søk       Avansert søk

Riktig flue i skogsvann
Postet: 12.05.2006 12:48  
Medlem
Antall innlegg  7
Ble medlem  2006-04-24

Hei!
Er rimelig fersk og skal på en tur til et skogvann neste helg. Vet svært lite om fluer og insekter. Har et par fluer fra et sett jeg kjøpte i fjor, men fikk ikke så mange ørreter. Noen forslag til hvilke fluer jeg bør ta med meg og ikke minst hvor jeg bør kjøpe dem? På G-sport-butikken der jeg bor har de bare fluesett og enkeltfluer pakka inn i plast.

Postet: 23.05.2006 20:32  
Nytt medlem
Antall innlegg  3
Ble medlem  2006-05-23

Hei! Sørg ihvertfall for å ha med noen maur-imitasjoner, og dessuten imitasjoner av døgnflua Leptophlebia som klekker i disse dager. En klassisk Black Gnat fungerer godt i mine hjemtrakter i Vestfold. Noen små “fjon” som etterligner f.eks. fjærmygg er også greit å ha. Skitt fiske.

Mvh
Morten H.

Postet: 06.06.2006 21:17  
Administrator
Antall innlegg  73
Ble medlem  2004-11-04

Hvordan gikk turen da? Ble det noe fisk? Kan ellers bare skrive under på at de tre imitasjonene som Morten beskriver over er de viktigste. Spesielt kan jeg anbefal parchute-maur. Var selv på en kanontur i helga, der ørret virkelig var hissig på denne maur-imitasjonen. Se bilde i Galleriet for en nærmere beskrivelse.

Signatur 

Born to fish - forced to work!
View Frank Barth-Nilsen's profile on LinkedIn

Postet: 17.06.2006 12:13  
Medlem
Antall innlegg  7
Ble medlem  2006-04-24

Nei, det ble ikke noe på den første turen. På den andre turen blei det mye bedre. Fulgte rådet fra dere og kjøpte fluene beskrevet over. Suksess umiddelbart. Både maur og den svarte døgflua funka bra. Fikk 4 ørreter.

Må si at dette var veldig oppløftende. I fjor så bare kasta og kasta jeg, nesten uten å få fisk. På den siste turen nå fikk jeg altså like mye fisk som i hele fjor på fluestang. Moro.

Vil forresten berømme galleriet på disse sidene. Tok en utskrift av dette da jeg dro til Oslo for å handel fluer. Gjorde ting mye lettere. Nå har jeg pugga og pugga, men klarer forsatt ikke huske alle disse latinske navnene. Har også sett at alle de norske døgnfluene ligger i fiskeleksikonet. Jeg hadde vært evig taknemlig dersom det ble lagt inn tekst og bilder på alle fluene, gjerne med bilde av hvordan imitasjonene ser ut også. Kanskje dere kunne lage en liten bok som det var mulig å skrive ut og ha lomma eller bestille (helst en som tåler vann). Jeg er i hvert fall villig til å betale for et slikt produkt. Ville trolig ha vært årets beste investering for min del.

Postet: 08.04.2007 20:41  
Nytt medlem
Antall innlegg  2
Ble medlem  2007-04-08

Maur imitasjoner pleier å virke for meg ass, det er vanligviss gudd…

Peace